Bill.mrk. aldersangst

Thomas Tangen i Sermo kunne i gårsdagens Dagsavisen avsløre at nøkkelen til sosiale medier er å ansette en 19-åring. Thomas har åpenbart ikke møtt den late klanen bakerst i landskapet vårt.

Klanen kan ofte sees behagelig henslengt i sofaen i resepsjonen eller sugd inn i internettets suggererende verden. Flaksende blant Facebook-grupper, dansende blant ender i Farm Ville. Men nå er det på tide å titte over monitorkanten, og la drittungen få kampen om glansen. Herved presenterer vi Geelmuyden.Kieses digitale PR-team, et kobbel av unge digitale hingster og hopper som fortsatt tror de er 19 år:

Even Sandvold Roland (19): Drittungen, trenger ingen nærmere introduksjon.

Espen Skoland (30): Slank jærbu med pietistiske gener, frigjort og liberalisert gjennom hovedstadens løsslupne natur. Espen påstår selv at han var den første personen noen sinne til å publisere en masteroppgave gjennom en blogg, kapittel for kapittel, og oppdaget for første gang den sosiale mediesfæren gjennom et søk på Gonzo-kongen Hunter S. Thompson. Espen organiserte sammen med Svein Tore Bergestuen Facebook-kampanjen ”Fakkeltog for fred” i 2009 som trakk 40.000 mennesker, og brukte for første gang Facebook i en vellykket lobbykampanje i 2008.

Anne Jahr (28): Kvasieksiltrønder fra de mindre urbane utkantstrøkene av Oslo. Tilbrakte åtte år i bartestaden før hun returnerte til hovedstanden med en trønder på slep. Frekk ung blåøyd og blond frøken som tok kampen mot makten i musikkindustrien da hun startet TEIPfestivalen. Språknerd og gründer med bakgrunn fra unyttige fag som datateknikk, kunsthistorie og litteraturvitenskap. Skulle gjerne likt lange turer i skog og mark, men foretrekker lange kvelder med hjernevask og katarsis, også kalt Paradise Hotel (Anne har ennå ikke fått sparken). Har brukt sosiale medier i egen virksomhet, og fortsetter med dette ved nerdebordet i GK.

Geir Ove Harnes (49): Social media geek, med master of management i sensemaking fra BI. Har en blodig oppvekst fra en hvalfangerfamilie fra vestlandet. Jobbet i Norges beste og største avis i 15 år, på nett og papir, og var med å starte opp vg.no da Even tok sine første skritt. Deretter hoppet han over i et av verdens største legemiddelselskaper, Merck, der han blant annet satt i Merck Social Media Council, som la strategien for selskapets tilstedeværelse på nett. Geir Ove skapte overskrifter da han brukte Facebook til å rekruttere jenter til kliniske studier, og har holdt foredrag på flere internasjonale social media-konferanser. Har 677 venner på Facebook og er på Twitter, Gowalla, Foursquare og LinkedIn.

Dagfinn Fjelddalen (52): Partner i Geelmuyden.Kiese med teknologi-PR som spesialfelt. Lanserte eBay via YouTube-kampanje og street team i 2008, fyrte opp Geelmuyden.Kieses første blogg samme år og er ansvarlig for GKs missiver i kyberrommet. Jobber fortsatt midt i lekebutikken etter 25 år i og rundt norsk IT-bransje og har utviklet høyt fremskreden Twitter- og LinkedIn-avhengighet, men tvinges ut hver morgen av den sinte, svarte dvergschnauzeren Zuki, oppkalt etter familiens Suzuki fordi ingenting rimte på fruens Yamaha. Følg Dagfinn på @dagfinnf og Zuki på Zukiblog.

At norske bedrifter og kommunikasjonsbyråer omfavner sosiale medier gjør oss så glade at vi ler, og til Tangen og resten av staben i Sermo og nykommerbyråene Colt og Halogen, kan vi avsløre at vi sjelden ler av dem, men ofte med dem. Vi tar gjerne en god faglig diskusjon om og i sosiale medier – de håper vi det blir mange av fremover.

I GK som i Sermo, henger det en plakat på veggen ” Warning: the Internet may contain traces of nuts”. Velkommen til vår nøtteverden, kjære naboer!

Twitter Digg Delicious Stumbleupon Technorati Facebook Email

9 Svar til “Bill.mrk. aldersangst”

  1. Interessant innlegg og komentarer.

  2. Joda, Espen! Som PR-byrå er vi nykommere i forhold til GK, men som PR-byrå med fokus på sosiale medier er vi som veteraner å regne : )

  3. markusm – vi prøver å være opplysende innimellom, når vi ikke slenger på sofaen, ser Paradise Hotel eller prøver å gjenoppleve russetiden ;)

    Og apropos “Kong Rolle” – kanskje vi skulle utlyse kallenavnkonkurranse til Even?

  4. Espen Skoland 21. april 2010 på 14:34

    Henrik, husk at dere måles opp mot GKs 20 år. Kan vi fortsatt bruke nykommere da?

  5. Jøss, til og med opplysende denne artikkelen!

    Lærte at Gonzo også kan brukes til å omtale typer journalistikk ;)

    Forøvrig Even, kanskje på tide å ta et oppgjør med kallenavnet “drittungen” ? Attention-spannet til internettet er jo relativt kort, så snart vil du bare ha tilnavnet, uten at noen husker hvorfor. Det er vel kanskje ikke så heldig :) Jeg foreslår “kong Rollo” som nytt kallenavn.

  6. Bare hyggelig at SELSKAPET Sermo kan hjelpe TEAMET i GK :-)

  7. Høres ut som dere har et slagkraftig team hos GK!

    Er vi i Colt fortsatt nykommere? Vi har jo holdt på i fire år : )

  8. Even Sandvold Roland 21. april 2010 på 13:40

    Selv takk, Joakim! Hyggelig å høre at du likte introduksjonen.

  9. Meget underholdende og informativ lesning. Mange takk!

Skriv en kommentar